Allmänna villkor

Version 2024-03-13

Albia Sweden AB
Gjuterigatan 9
553 18 Jönköping

Org: 559267-5259

1. Omfattning

1.1 Dessa villkor gäller då Albia Sweden AB ("Leverantören"), eller ("Albia") tillhandahåller en IT-tjänst ("Tjänsten") till en företagskund ("Beställaren"). Tjänsten specificeras vidare i avtal mellan Leverantören och Beställaren.

1.2 Båda parter ska utföra sina åtaganden med för ändamålet lämplig, kvalificerad och kompetent personal. Åtagandena ska utföras på ett fackmannamässigt sätt och, såvida inte annat avtalats, i enlighet med de processer och standarder som Albia normalt tillämpar.

2. Beställning

2.1 Avtalet skall anses ingånget när både parter har tecknat det, eller när Leverantören skriftligen bekräftat beställningen, alternativt när Albia påbörjat leveransen av avtalade tjänster.

2.2 Tjänsten tillhandahålls på det sätt som Leverantören anvisar.

3. Beställarens åtagande

3.1 Beställaren är fullt ansvarig för att upprätthålla säkerheten över sin IT-miljö, i detta ingår nätverk, applikationer, lösenord och andra säkerhetsfunktioner.

3.2 Albia ansvarar inte för fel eller brist i Beställarens utrustning eller Beställarens programvara. Beställaren är skyldig att lämna erforderliga uppgifter till Albia, samt granska handlingar och meddela beslut som är nödvändiga för att Albia ska kunna tillhandahålla den avtalade tjänsten. Albia ska under hela avtalstiden ha en ansvarsförsäkring.

I de fall prisnivåer och debitering i avtalet baseras på antalet användare, kontorsplatser, datorer, enheter eller liknande, är Beställaren skyldig att underrätta Leverantören om eventuella förändringar. Leverantören äger rätten att justera antal i avtal både uppåt och nedåt.

4. Leverantörens åtagande

4.1 Leverantören levererar den servicenivå som är definierad i avtalet. Om särskild påföljd vid avvikelse från avtalad servicenivå inte framgår av avtalet gäller följande: Om tjänsten understigit avtalad servicenivå under (3) månader i följd, äger Beställaren rätt till prisreduktion motsvarande den skada som Beställaren kan påvisa, dock maximalt 15% av den månatliga avgiften för den aktuella tjänsten. Prisreduktionen tillämpas som längst i (6) månader.

4.2 Om och i den mån parterna i Avtalet överenskommit en exklusiv påföljd innebär detta att Beställaren inte har rätt till skadestånd eller annan ersättning på grund av avvikelse från servicenivå, eller annat fel i Tjänsterna, såvida inte uppsåt eller grov vårdslöshet föreligger.

5. Underleverantörer

5.1 Leverantören har rätt att anlita underleverantörer för att fullgöra sitt åtagande gentemot Beställaren. Leverantören ansvarar gentemot Beställaren för sådana underleverantörers handlande så som för eget handlande.

6. Uppsägning

6.1 Om avtalet inte har någon uppsägningstid specificerad, så gäller följande: Avtalet sägs upp med tre (3) månaders uppsägningstid. Uppsägningen skall inkomma via e-post till support@albia.se. Uppsägningen gäller först när Leverantören har bekräftat att den är mottagen skriftligen. Leverantören skall bekräfta uppsägningen skyndsamt.

7. Betalning och avgifter

7.1 Priser framgår av avtalet. Alla priser och tjänster är exklusive moms.

7.2 Konsulttjänster och arbete faktureras i enlighet med Beställarens avtal och prislista, sista dagen varje månad med 30 dagars betalningsvillkor om inget annat är överenskommet.

7.3 Minsta debitering vid arbete är alltid 0,5 timmar om inget annat är specificerat i avtalet.

7.4 Serviceavtal, abonnemang och licenser faktureras samlat den första dagen varje månad, förutsatt att någon av tjänsterna har förnyats under föregående månad. Betalningsvillkor är 30 dagar om inget annat är överenskommet.

7.5 Vid försenad betalning eller bristande betalning från Beställaren utgår dröjsmålsränta enligt svensk lagstiftning, påminnelseavgift samt lagstadgad inkassoavgift. Leverantören har vid utebliven betalning även rätt att avbryta tillhandahållandet av tjänsten och säga upp avtalet med omedelbar verkan.

8. Revisioner

8.1 Leverantören har rätt att göra ändringar eller tillägg i dessa villkor, eller i andra avtalsvillkor som gäller för Tjänsten. Beställaren skall meddelas om dessa ändringar senast fyra (4) månader innan dessa träder i kraft.

8.2 Om Beställaren inte godkänner avtalsändringarna eller tilläggen, så har kunden rätt att säga upp avtalet från och med det datum som ändringarna träder i kraft. I det fall en uppsägning skall ske, med anledning av avtalsrevision, skall Leverantören för att uppsägningen skall träda i kraft och vara giltig, informeras om detta senast 30 dagar från det att ändringen aviserats Beställaren.

9. Sekretess

9.1 Leverantören förbinder sig att hålla information som Beställaren avslöjar konfidentiell. Med konfidentiell information anses sådan information som inte är känd för allmänheten, genom till exempel marknadsmaterial eller Beställarens webbplats. Detta gäller oavsett om information avslöjas skriftligen, muntligen, i form av kod eller liknande.

10. Hantering av personuppgifter

10.1 Leverantören åtar sig att hantera personuppgifter i enlighet med GDPR samt tillämpliga dataskyddslagar och följa principerna om laglighet, ändamålsenlighet, dataminimering och säkerhet.

11. Tvist

11.1 Tvist i anledning av avtalet och allt annan som har samband med det får inte dras till domstols-prövning utan skall avgöras genom skiljedom, genom förenklat skiljedomsförfarande administrerat vid Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut.

12. Fjärråtkomst

12.1 Leverantören installerar en fjärråtkomstmjukvara på Beställarens datorer eller enheter för automatiskt systemövervakning och fjärråtkomst.

12.2 Beställaren samtycker till att Leverantören inhämtar relevant information om enheten i realtid med syfte att leverera Klient som tjänst. Denna information som kan inhämtas innefattar, men är inte begränsad till: Serienummer, IP-adress, Virusskydd, Uppdateringsstatus, Lagringsutrymme, Mjukvaror med fler.

12.3 Övervakning sker dygnet runt per automatik. Leverantören förmedlar kritiska varningar till Beställaren via e-post helgfria vardagar under kontorstid. Beställaren utser en mottagare av varningar och information dit varningar skall sändas. Beställaren ansvarar för att beställa en åtgärd av Leverantören, i annat fall anses ärendet avslutat när varningen är förmedlad.

12.4 Beställaren samtycker till att Leverantören får fjärrstyra enheter i syfte att upprätthålla sitt åtagande i avtalet. Till exempel för att felsöka eller åtgärda problem.

12.5 Fjärråtkomst debiteras i enlighet med prislistan i avtalet.

13. Webbhotell och domännamn

13.1 Leverantören tillhandahåller webbhotell i enlighet med den prislista som finns i avtalet.

13.2 All kunddata som hanteras av Albia inom ramen för webbhotellstjänsterna lagras i Sverige. Vi vidtar nödvändiga åtgärder för att säkerställa dataskydd och följer gällande lagar och förordningar.

13.3 Teknisk support ingår delvis. Enklare arbetsuppgifter och ärenden som understiger fem (5) minuter ingår per ärende. I annat fall utgår arvode i enlighet med prislista och villkor för IT-support.

13.4 Leverantören äger rätten att när som helst säga upp avtalet om Beställaren använder webbhotellet i ett syfte som strider mot svensk lagstiftning. Beställaren är alltid ansvarig för innehållet på sitt webbhotellskonto, och således sin webbplats.

13.5 Domäner handlas till prislistan under albia.se/domaner. Prislistan uppdateras löpande utan notifiering, och det åligger således även Beställaren att hålla sig underrättad om prisjusteringar.

13.6 Beställaren måste meddela sin avsikt att säga upp specifika domännamn senast sex (6) månader före det att domänen har förnyelsedatum. Detta meddelas till support@albia.se som stänger av automatiskt förnyelse. Vid försenad uppsägning är Beställaren betalningsskyldig för domännamnet.

13.7 Beställaren har rätt att överföra domännamn till och från Leverantören enligt gällande bestämmelser och praxis.

Sidan uppdaterades senast 2024-03-17